Thursday, 28 May 2020

Bertanyakan Permasalahan Sesuatu Urusan Kepada Ahlinya


Allah Ta’ala berfirman dalam surah al-Nahl ayat 43 dan surah al-Anbiya ayat 7;

فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ

“Maka tanyakanlah kepada orang yang berilmu, jika kamu tidak mengetahui”.

Ini adalah prinsip asas ajaran al-Qur’an yang jelas, yang memiliki pengaruh besar dalam meluruskan perjalanan manusia menuju Tuhannya, mengatur ibadah, muamalah, dan perilaku-perilakunya, serta mengetahui apa yang samar atau bermasalah baginya dalam urusan agama dan dunianya.

Kita perlu mengetahui perbezaan antara urusan agama dan urusan dunia. Lalu, kepada siapa kita harus bertanya? Ayat di atas sudah menjawab pertanyaan tersebut. Urusan agama ditanyakan kepada ulama (orang yang berilmu dalam hal agama) dan urusan dunia pula ditanyakan kepada yang ahli (pakar) dalam bidangnya.

Dari penjelasan di atas, dapat disimpulkan bahawa kita dilarang atau diharamkan bertanya sesuatu perkara atau mempelajari sesuatu ilmu kepada orang bukan ahli dalam bidangnya, lebih-lebih lagi yang berkaitan dengan urusan agama.

Hal ini ditegaskan dalam sebuah hadits yang shahih bahwa Nabi shallallaahu ‘alaihi wa sallam bersabda;

إِنَّ اللهَ لاَ يَقْبِضُ الْعِلْمَ انْتِزَاعًا مِنَ الْعِبَادِ وَلَكِنْ يَقْبِضُ الْعِلْمَ بِقَبْضِ الْعُلَمَاءِ، حَتَّى إِذَا لَمْ يُبْقِ عَالِمًا اتَّخَذَ النَّاسُ رُؤُوسًا جُهَلَاءَ، فَسُئِلُوا فَأَفْتَوْا بِغَيْرِ الْعِلْمِ، فَضَلُّوا وَأَضَلُّوا

Sesungguhnya, Allah tidaklah mencabut ilmu dengan sekali cabut dari hamba-Nya. Akan tetapi, Allah mencabut ilmu dengan mewafatkan ulama. Sampai apabila Allah tidak menyisakan seorang ulama pun, manusia pun mengangkat pemimpin-pemimpin yang bodoh. Apabila mereka ditanya lalu berfatwa tanpa ilmu, sehingga mereka sesat dan menyesatkan.” (HR. al-Bukhari no. 100)

Prinsip asas ini terdapat dalam al-Qur’an di dua tempat:

PERTAMA: Dalam surah al-Nahl, ayat 43, Allah Ta’ala berfirman;

وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ قَبْلِكَ إِلَّا رِجَالًا نُوحِي إِلَيْهِمْ ۚ فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ

“Dan Kami tidak  mengutus (rasul-rasul) sebelum engkau (Muhammad), melainkan beberapa orang laki-laki yang Kami berikan wahyu kepada mereka, maka (wahai orang-orang kafir) bertanyalah kepada orang yang mempunyai pengetahuan jika kamu tidak mengetahui”.

KEDUA; Dalam surah al-Anbiya’ ayat 7, Allah Ta’ala berfirman:

وَمَا أَرْسَلْنَا قَبْلَكَ إِلَّا رِجَالًا نُوحِي إِلَيْهِمْ ۖ فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لَا تَعْلَمُون

“Dan Kami tidak mengutus (rasul-rasul) sebelum engkau (Muhammad), melainkan beberapa orang laki-laki yang Kami berikan wahyu kepada mereka, maka (wahai orang-orang kafir) tanyakanlah kepada orang yang berilmu, jika kamu tidak mengetahui".

Kedua-dua ayat ini dalam konteks asalnya  perintah bertanya ditujukan kepada  orang-orang kafir (musyrikin Makkah)  – yang sentiasa menentang dan mendustakan ajaran Islam yang dibawa oleh Nabi Muhammad s.a.w. Mereka menolak ajaran Islam dan kerasulan Nabi Muhammad s.a.w, dengan alasan sepatutnya Allah SWT mengutus para malaikat sebagai utusan-Nya, bukannya seorang lelaki dari kalangan manusia seperti mereka. Alasan mereka ditolak oleh Allah SWT, kerana Allah SWT tidak pernah mengutuskan para malaikat sebagai utusan-Nya untuk berdakwah dan mengajar manusia mengenai agama-Nya kepada manusia. Oleh itu, untuk memastikan hakikat tersebut sepatutnya mereka bertanya orang-orang yang mendahului mereka dari kalangan Ahli Kitab, iaitu para ilmuan dari kalangan Yahudi yang memiliki kitab Taurat dan para ilmuan dari kalangan Nasrani yang memiliki kitab Injil.

Perintah ini juga menunjukkan dengan jelas bahawa golongan musyrik yang suka menentang dan mendustakan ajaran Islam itu sebenarnya tidak mempunyai ilmu yang jelas mengenai agama samawi yang pernah diturunkan oleh Allah, kerana bila tidak demikian, maka tidak ada gunanya perintah atau suruhan kepada mereka untuk bertanya. Wallahu a’lam.

No comments:

Post a Comment